سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرکه عیب های نهانی را بکاود، خداوند از دوستی دل ها محرومش کند . [امام علی علیه السلام]

  

 نوروز در آیین اسلام

 

احترام نوروز در اسلام هر چند که به مذهب شیعه منحصر نیست، اما چنان در میان شیعیان فراگیر است که حتی روایاتی از امامان شیعه در بزرگداشت نوروز نقل شده است. برای مثال علامه مجلسی در "السماء‌والعالم" از امام صادق(ع)‌ حدیثی را بدین مضمون نقل می‌کند: "در آغاز فروردین، آدم آفریده شد و آن روز فرخنده‌ای است برای طلب حاجت‌ها و برآورده شدن آرزوها و دیدار پادشاهان و کسب دانش و زناشویی و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بیماران بهبودی می‌یابند و نوزادان به آسانی زاده می‌شوند و روزی‌ها فراوان می‌گردد."مجلسی همچنین حدیث دیگری را درباره نوروز نقل می‌کند که منتسب به امام کاظم(ع)است و آن این که "این روز بسیار کهن است. در نوروز خداوند از بندگان پیمان گرفت تا او را پرستش کنند و برای او شریک قائل نشوند و به آیین فرستادگان‌شان درآیند و دستورشان را بپذیرند و آن را اجرا نمایند و آن نخستین روزی است که آفتاب بدمید و بادهای بار دهنده بوزید و گل‌های روی زمین پدید آمد و هم جبرئیل بر پیامبر نازل شد و نیز روزی است که حضرت ابراهیم(ع) بت‌ها را شکست و هم پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) را بر دوش خود گرفت تا بت‌های قریش را از خانه کعبه بینداخت.

در روایات اسلام؛ نوروز روزی است که جبرئیل بر حضرت محمد(ص) نازل شد، روز غدیر خم است، و روز ظهور حضرت صاحب‌الزمان(عج) خواهد بود. در اعتقادات کهن ایرانی روزی است که آفریدگار از خلقت جهان فارغ می‌شود و روز آفرینش انسان است.

واژه‌ی عید؛ در قرآن کریم تنها یک بار در آیه‌ی 114، سوره‌ی مائده آمده است: «عیسی ابن مریم گفت بارالها! ای پرودگار، تو ما از آسمان مائده‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما آیند، روز عید مبارکی گردد و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد، که تو بهترین روزی دهندگانی

عید؛ خود مصدری است مانند «عود» به معنای «بازگشتن» و به همین مناسبت، سالگردها و یادبودها را «عید» گویند. البته، این نامگذاری به یادبودهای خوش وتوأم با شادمانی اختصاص دارد. «عید» روزی است که در آن سود و منفعتی به دست بیاید و در شرع مقدس اسلام، روزهای «اضحی» و «فطر»؛ عید نامیده می‌شوند. که در «عید اضحی» قربانی، و در «عید فطر» زکات فطره مطرح است. نیز می‌توان گفت، عید آن روزی است که در آن نماز ویژه‌ای برگزار کنند، یا روزی است که مجمعی در آن فراهم آید، و یا آن که عید روزی است که خلق از ماتم به شادمانی(عود) کنند، یا روزی است که زندانیان را از زندان رها کنند، و یا کودکان را از مکتب بیرون فرستند، یا روزی است که تفاوتی میان درویش و توانگر نباشد، یا آن که (عید) روز شریف و ارجمندی می‌تواند باشد.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌ترین جامه‌های خود را بپوش و به بهترین بوی‌های خوش خود را معطر گردان. پس چون از نمازهای پیشین و پسین و نافله‌های آن فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار. یعنی هر رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه اناانزلنا و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایهاالکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب‌الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده‌ی شکر برو و دعای نوروز را بخوان: «هذا الذی فضله و کرمته و شرفته و عظمت خطره ...» (شرح کامل دعا و اعمال وروز در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده است.)

همان طور که مشاهده می‌شود این روز نیز چون اعیاد اسلامی با غسل کردن، پوشیدن جامه‌ی نو و معطر گردیدن به بوی‌های خوش و روزه داشتن آغاز می‌شود، ضمن آن که نمازی مشابه نمازهای سایر اعیاد اسلامی دارد.

نماز عید نوروز

نماز عید نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سوره‌های قدر، کافرون، توحید، فلق و ناس و بسیار شبیه به نمازی است که ضمن آداب و اعمال روز جمعه و همین طور اعمال روز عید غدیر خم وارد شده است. از آن جا که قرائت سوره‌ی قدر در نماز عید نوروز توصیه شده است، می‌توان دریافت که عید نوروز نیز چون دیگر اعیاد اسلامی با نزول برکات و آیات الهی همراه بوده است. تاکید بر قرائت سوره‌های کافرون، توحید، معوذتین نیز می‌تواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بدی‌ها داشته باشد.

دعای عید نوروز

دعای مخصوص عید نوروز با درود و صلوات بر رسول اکرم(ص) و آل او و اوصیا و همه‌ی انبیا و رسولان آغاز می‌شود آن گاه با فرستادن درود بر ارواح و اجساد ایشان ادامه می‌یابد. در این دعا آمده است: (هذا الذی فضله و کرمته و شرفته و عظمت خطره) این فراز با اندکی جابجایی در کلمات در دعای مخصوص ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن نیز آمده است.


+کورش زارعی بهجانی دوشنبه 86 اسفند 20  11:17 صبح پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 فطریه‌ی عاشقی!!!

هلال نقره ای ماه، آسمان رمضان را روشنایی بخشیده است و منِ خاکی در این ثانیه های آخر به یک ماه مهمانی می‌اندیشم، به یک ماه خاطره‌ی آسمانی، به یک ماه «ربَّنا لا تزغ قلوبَنا»ی(1) دستانم، به یک ماه طعم دعای سحر و به یک ماه تشنگی!.

خدایِ آسمانیِ دل خاکی‌ام، تو را قسم می‌دهم به این لبان تشنه، ما را با نگاه مهدی‌ات سیراب گردان و این شب عید، آخرین شب عید بی مهدی باشد.

خدایا آسمان، نیازم سرشار از توست. من روزه‌دار عاشقی را بیش از این تشنگی مده! و قدم‌های مهدیت را هدیه‌ی روز عید نصیب ما گردان.

«اللهُم اجعَل صیامی»(2) در این شهر رمضان «بِالشُکر و القبول عَلی مَا تَرضاهُ...» امشب منِ سراپا خاکی، همانند شب‌های قدر به نیایش تو نشسته‌ام و تاریکی شب را در زیر نور مهتاب با ذکر شمار عاشقی‌ام انتظار می‌کشم... انتظار! انتظار رسیدن روزی که فطریه‌ی عاشقی‌ام را بپردازم، قلب کوچکم را می‌گویم ... ای مهدی قلبم برای تو منتظرمان نگذار!

امشب من با مهتاب به درد دل نشسته‌ام و حضور مهدی را تمنا می‌کنم تا آسمان دلم را با آمدنش مهتابی سازد.

من در سیل سرشکم، غسل عید به جا آورده‌ام. غسل شادمانی، غسل شوق...

صدا می‌آید... الله اکبر، خدا بزرگ است؛ لا اله الا اللهُ، الله اکبر(3)، و ستایش مخصوص توست ای تنها بهانه‌ی نیایش.

آسمان که هر صبحدم تسبیح تو می‌گوید، اینک در این صبح بارانی از شوق و شور در این عید عرفانی در مقابل روزه‌داران کم آورده است. این همه عاشق زیر سقف آسمان، دست به سوی پروردگار به نیت پنج مهمان کساء پیامبر، «اللهُم اهلَ الکِبریاءِ و العظمةِ و اهلَ الجودِ و الجبروت»(4) را، با تو نجوا می‌کنند، ای تو اهلِ عفو و رحمت و ای اهل تقوا و مغفرت...

دانه دانه‌ی اشک آسمان با سرشک شوق آدمیان در آمیخته و همه فریاد می‌زنند«اسئَلُک بِحقّ هذا الیَوم» که قرارش دادی، «للمسلمینَ عیدا» رحمت فرست بر محمد و خاندان او، بر مهدی موعود، بر منتَظَر دل ما، سلام ما را برسان یا الله!.

«و اعوذُ بِکَ مِمَاستَعاذَ منهُ عِبادُک الصالحون» پناه می‌برم به تو از دردِ جانکاه انتظار!...

چه نشاط انگیز است همگام با نسیم صبحِ بارانی، پس از یک ماه روزه‌داری و نماز عاشقی، یک صدا با دیگر عاشقان، هم نوا با آن یار سفر کرده، ندای «اللهُم رَبَّ النورِِ العظیم»(5) سر دهی و در آخر با ضربه‌های قلبت «العجل، العجل، العجل» را عیدانه از خداوند درخواست کنی!.

پس از یک ماه روزه‌داری و لب تشنگی اکنون با باران رحمت پروردگار روزه‌ات را افطار کن!

روزه‌ات قبول!!!.

 

برگرفته از: تبیان

--------------------------------

پانوشت:

1- سوره آل عمران، آیه

2- مفاتیح الجنان، اعمال آخر ماه رمضان

3- مفاتیح الجنان، اعمال عید فطر

4- ذکر قنوت نماز عید فطر

5- دعای عهد


+کورش زارعی بهجانی دوشنبه 86 مهر 16  11:3 صبح پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 هفته دفاع مقدس گرامی باد !

 

 اولین بار حضرت امام خمینی( رحمة الله علیه) واژه‏ی دفاع مقدس را در 22 بهمن سال 1360 مصادف با شانزدهم ربیع‌الثانی 1402 به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به کار بردند و از این رو حماسه‌ی پایمردی رزمندگان جان برکف و عاشق شهادت برای همیشه‌ی تاریخ، مزین به نام قدسی و آسمانی «دفاع مقدس» گردید.

وبلاگ سیب صبح؛ ضمن تبریک هفته‏ی دفاع مقدس به شما عزیزان، ره‌آورد زیر را تقدیم شما خوبان می‌نماید:

 علل تجاوز عراق و شروع جنگ تحمیلی 

 سوابق درگیری ایران و عراق 

 روزشمار هفته دفاع مقدس

 روزشمار دفاع مقدس 

 مناطق جنگی

 فرهنگ جبهه

 معرفی مراکز

 عملیات ها 

 فرهنگ جهاد و شهادت

 سوختگان وصال

 فالنامه وصایای شهدا

 گالری عکس 

 نوای جبهه

 نماهنگ

 تصاویر ویژه

 

به امید ظهور آقا امام زمان(عج)

التماس دعا


+کورش زارعی بهجانی شنبه 86 شهریور 31  6:38 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی درگذشت

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی درگذشت

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی از مراجع عظام تقلید در سن 76 سالگی و در حالی که مدت‌ها در بستر بیماری بودند در آستانه ایام جانسوز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دار فانی را وداع گفتند.

این ضایعه دردناک را به آقا امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، بیت معظم ایشان و عموم مسلمین به ویژه به مقلدان آن عالم ربانی تسلیت عرض می‌نماییم.

 


+کورش زارعی بهجانی شنبه 86 خرداد 26  8:38 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 معلم در آیینه ستارگان زمین

روز معلم بر همه تلاشگران عرصه فرهنگ نظام مقدس اسلامی مبارک و مهنی باد.

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

برتری حق معلّم بر پدر

آورده اند که اسکندر به معلّم خویش احترام بسیاری می گذاشت. از او پرسیدند: چرا معلّم خود را بیش از پدر تعظیم و احترام می کنی؟ گفت: به سبب آن که پدرم، مرا از عالم ملکوت به زمین آورده و استاد، مرا از زمین به آسمان برده است.

 

معلم در کلام امام خمینی (ره):

نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.

تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.

 

معلم در سخنان مقام معظم رهبری:

دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.

اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.» این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

 

معلم در کلام استاد مطهری:

معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم مشتعل شود.

 

معلم در کلام شهید رجایی:

معلمی شغلی نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد

 

روز معلم در چند کشور:

1- توی معدود کشوری روز معلم رو تعطیل میکنند . مثلا السالوادر روز معلم تعطیله.

2- روز معلم توی امریکا سه شنبه هفته اول ماه می ! بر عکس همه کشور ها که روز دقیقا مشخصی دارند .

3- روز جهانی معلم هم پنجم اکتبر هر سال می باشد.

 

http://www.ahamidp.ir

http://www.irib.ir

http://www.radiomoallem.blogfa.com

 


+کورش زارعی بهجانی سه شنبه 86 اردیبهشت 11  2:51 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  


 لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شفاعت دوستان فاطمه(س) از دیگران
زینب(سلام الله علیها) شاخه‏ای از درخت نبوت
عزراییل امروز مهمان خانه ی شماست!
سال نو و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
سال 2010 سال مرگ اوباما و خواری مبارک
بیت های محرمیه
کربلا فرصت عاشقانه ی زمین است
سبز سرخ!
از تل زینبیه تا خیمه‏گاه یک دنیا معرفت
بین‏الحرمین قطعه‏ای از بهشت است.
[عناوین آرشیوشده]

امکانات

خانه

[ RSS ]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

 

در باره خودم

 

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

کورش زارعی بهجانی
شهید شماره 14

لوگوی وبلاگ

 

پیوندهای روزانه

بهجانی دات کام [68]
بهجان نیوز [76]
[آرشیو(2)]

بازدیدهای وبلاگ

شنبه 103 اردیبهشت 1

امروز:   7   بازدید

دیروز:   4   بازدید

تعداد   281205   بازدید

لوگوی دوستان



لینک دوستان

همسفر مهتاب
آیه های انتظار
تکنولوژی کامپیوتر
رمز موفقیت
آدم و حوا
مقالات مشاوره و روانشناسی
کلک بهار
فلورانس مهربون
نگاهم برای تو
دم مسیحائی
مشاوره و مقالات روانشناسی
پله پله تا خدا
پیکان
صدای عدالت
تا ریشه هست جوانه باید زد
خلوت تنهایی
برگ نگاه
زیر آسمان خدا
یعسوب
سورفیلم
راز گشا
به خود آییم و بخواهیم
شهدای بهجان
کلبه احزان
سور فیلم
مرکز مجازی مهدویت
موعود
به سوی ظهور
شبکه اطلاع رسانی حضرت مهدی(عج)
طاووس بهشت
سایت رسمی مسجد مقدس جمکران
کانون انتظار
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت
مرکز اطلاع رسانی امام مهدی ارواحنا
ابا صالح عجل ا...
نشریه ساعت صفر ویژه امام زمان(عج)
شیعه سرچ
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت(ع)
بهجانی دات کام
بندیر
بسوی اعتدال
عروسک کوکی
سایت علویون
بوی سیب
گنجهای معنوی
راز گل سرخ

آوای سیب صبح

آرشیو

اخبار
پیامبر و امام زمان(عج)
امام زمان(عج)
معصومین(ع)
زندگی و مرگ
عیدانه
ایام و اعیاد
مذهبی
اجتماعی
ادبی
طنز
قرآن کریم

جستجو در وبلاگ

 :جستجو

اشتراک

 

طراح قالب

sibesobh.parsiblog.com