سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محبتت به چیزی، کور و کر می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

  

 در سوگ شکافنده علم

شهادت جانسوز شکافنده‏ی بزرگ علم و دانایی حضرت امام محمد باقر علیه‏السلام بر عموم عاشقان اهل بیت سلام‏الله علیها تسلیت باد.

انشاالله که همه‏ی ما از رهروان و پیروان واقعی و حقیقی آن حضرت باشیم.


+کورش زارعی بهجانی شنبه 87 آذر 16  10:3 صبح پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 میلاد مولای عشق مبارک باد

میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام آقا علی بن موسی الرضا علیه‏السلام بر عموم عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت، مبارک و مهنی باد.


+کورش زارعی بهجانی پنج شنبه 86 آذر 1  8:45 صبح پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 سیره اخلاقی و تربیتی امام رضا(ع)

سیره اخلاقی و تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می تواند چراغی باشد برای پیمودن راههای زندگی، چرا که همه رفتارهای ایشان از کرامت و بزرگواری پیامبر اکرم(ص) سرچشمه می گیرد. به کار بردن سیره انبیا و اولیای الهی، نه تنها موجب هدایت فرد در رسیدن به تکامل وی می شود، بلکه می تواند جامعه ای را از هلاکت و انحطاط نجات بخشیده زیرا آنان قرآن ناطقند و قرآن نیز صفحه صفحه زندگی انسان را ورق زده و هر ورقش راهنمایی است برای بهتر زیستن و زودتر به مراتب کمال انسانیت رسیدن. امام رضا(ع) نیز به عنوان الگوی کاملی برای انسانها، چه در دوران زندگی و حیات و چه برای مردمان پس از خود، دارای سرشتهایی بود که همگان را به شگفتی وامی داشت و دوست و دشمن را فریفته و شیفته خود می ساخت. و علت این که ایشان را "رضا" نامیدند، نیز همین است.

"أحمدبن أبی نصربزنطی" می گوید: به امام جواد(ع) گفتم که گروهی از مخالفان شما گمان می کنند پدرت(ع ) را مأمون "رضا" نامید، چون برای ولایتعهدی راضی شد. امام جواد(ع) فرمود:"به خدا قسم دروغ می گویند، بلکه خداوند او را "رضا" نامید، زیرا او پسندیده خدا در آسمانها و پسندیده رسول و ائمه در روی زمین بود."

"أحمدبن أبی نصربزنطی" می گوید: به امام جواد(ع) گفتم که گروهی از مخالفان شما گمان می کنند پدرت(ع ) را مأمون "رضا" نامید، چون برای ولایتعهدی راضی شد. امام جواد(ع) فرمود:"به خدا قسم دروغ می گویند، بلکه خداوند او را "رضا" نامید، زیرا او پسندیده خدا در آسمانها و پسندیده رسول و ائمه در روی زمین بود." پس گفتم: آیا هر یک از اجداد گذشته شما، چنین نبودند؟ گفت: بلی. گفتم: پس چرا از بین همه آنها، پدر شما را "رضا" نامید؟ گفت زیرا مخالفان از دشمنانش و موافقان از دوستانش، از او راضی بودند. به خاطر همین، از بین، همه آباء او (ع)، او را "رضا" نامیدند.  عموم تاریخ نگاران نوشته اند."حضرت رضا(ع) افضل و افصح زمان، پر جود و کریم، متواضع و مهربان، با صلابت و با وقار، پر تقوا و انسان دوست، یتیم نواز و بخشنده، با مهابت و بزرگوار بود. هیچ وقت سخن کسی را قطع نمی کرد، هیچ وقت کسی را از خود نمی رنجاند، همیشه متبسم و گشاده رو بود، به عهد خود وفا می کرد، حاجت نیازمندان را بر می آورد، همه از او راضی بودند، با زیردستان و خدمتگزاران مهربان بود و بر سر یک سفره با آنان غذا می خورد.  میهمان نوازی امام میهمان نوازی، یکی از خصلتهای خوب انسانی است که در مکتب اسلام به آن سفارش زیادی شده است. پیشوایان دینی ما نیز با برخورد انسانی و عاطفی با میهمانان خود، به ما می آموزند که نه تنها باید میهمانان را گرامی داشت، بلکه باید نیاز آنان را نیز برآورده کرد. أحمد بن أبی نصربزنطی می گوید: امام رضا(ع) برای من مرکبی فرستاد. من بر آن سوار شدم و به خدمت ایشان رفتم و تا شب هنگام در خدمت امام رضا(ع) بودم.

حضرت(ع) فرمود:با سه شرط این دعوت را می پذیرم: 1-آنکه از خارج منزل چیزی تهیه نکنی. 2-آنچه در منزل موجود است، از ما مضایقه نکنی. 3-به عیال و فرزندان سخت نگیری که از حق آنها برای پذیرایی میهمان کم کنی.

وقتی برخاستم، فرمودند: امشب نمی توانی به مدینه برگردی. گفتم: بله، فدایت شوم. فرمودند: پس امشب را نزد ما بمان و سپیده دم راه را در پیش گیر و برو. سپس به خدمتکار خود فرمود: رختخواب مرا برای او بگستران و روانداز مرا بر رویش بینداز و بالش مرا زیر سرش قرارده ... .  در روایتی آمده است: برای حضرت رضا(ع) میهمانی آمد و نزد او نشست و با ایشان قسمتی از شب را مشغول مذاکره و گفتگو بود. ناگهان، چراغ عیب پیدا کرد. مرد میهمان دستش را دراز کرد تا چراغ را اصلاح کند. حضرت مانع شد. و خود به تنهایی چراغ را اصلاح کردند و فرمودند: ما میهمان را به کار وا نمی داریم.  "

منبع: تبیان


+کورش زارعی بهجانی دوشنبه 86 آبان 28  1:44 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 راز نماز فرادی!!!

شخصی در نماز جماعت حاضر نمی‏شد و همواره نمازهایش را به تنهایی و فرادی میخواند. به او گفتند چرا نمازت را فرادی می‏خوانی و در جماعت شرکت نمی‏کنی؟ گفت: چون خداوند خودش فرموده: " انَّ الصَّلوةَ تنهی".*

 

پایین نوشت:

*عنکبوت/ 45" ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر"

ترجمه:( نماز (انسان را) از ززشتی و گناه نهی می کند.

منابع:

1- محمدی، محمد حسین، هزا رو یک حکایت قرآنی، ص614.

2- تبیان


+کورش زارعی بهجانی دوشنبه 86 آبان 21  3:40 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 بوسه بر دست خدا

امام سجاد علی بن الحسین علیه السلام هنگامی که به مستمندی صدقه می‌دادند دست خود را می‌بوسیدند.

شخصی از آن حضرت راز این بوسیدن را پرسید.

امام علیه السلام در پاسخ فرمودند :

«صدقه مومن قبل از این که به دست فقیر و نیازمند برسد، به دست خداوند می‌رسد. از این رو من دست خود را می‌بوسم.»1

آن گاه حضرت برای تعلیل گفته‌شان این آیه‌ی شریفه را قرائت فرمودند:

«الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبة عن عباده و یاخذ الصدقات»2

«آیا نمی‌دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش می‌پذیرد و صدقات را میگیرد.»

-----------------------

پایین نوشت ها:

1-لانها تقع فی ید الله قبل ان تقع فی ید السائل"

2-ر.ک: داستانها و پندارها، 7/86، به نقل از: لئالی الاخبار3/30، وسائل الشیعه4/303،304، باب استحباب تقبیل النسان یده بعد الصدقه ...، ج2و7.

3-تبیان


+کورش زارعی بهجانی دوشنبه 86 مهر 30  3:9 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 خاطره‌ای از زبان امیرمؤمنان، علی(ع) در باره‏ی نفرین به خود!!!

امام علی علیه السلام می‌فرمایند:

روزى رسول خدا –که درود و سلام خداوند برو و خاندان پاکش باد- سراغ مردى از اصحاب را گرفت و پرسید: فلانى در چه حال است؟

گفتند: مدتى است رنجور و بیچاره شده، و چونان مرغ بال و پر شکسته، زار و پریشان گشته [و زندگانى به سختى مى‌گذراند].

حضرت [به حال او ترحم کرد و] برخاست و به قصد عیادت او روانه منزل وى شد .

[مرد بیمار و گرفتار، واقعاً رنجور و مبتلا گشته بود و پیامبر خدا به فراست دریافت که بیمارى و ابتلاى او مستند به یک امر عادى نیست، این بود که] از وى پرسید:

آیا در حق خود نفرینی کرده‌اى؟

بیمار [فکرى کرد و] گفت: بله، همین طور است، من در مقام دعا گفته بودم :

«پروردگارا اگر بناست در جهان آخرت مرا به خاطر ارتکاب گناهانم کیفر دهى، از تو مى خواهم که در کیفر من تعجیل فرمایى و آن را در همین جهان قرار دهى ....».

رسول خدا –صلی الله علیه و آله و سلم- فرمود:  اى مرد! چرا در حق خود چنین دعایى کردى ؟! مگر چه مى‌شد از پروردگار [کریم] هم سعادت دنیا و هم سعادت و نیکبختى سراى دیگر را خواستار مى‌شدى و در نیایش خود این آیه را مى‌خواندى :

«ربنا آتنا فى الدنیا حسنه و فى الاخره حسنه و قنا عذاب النار»

 

مرد مبتلا دعا را خواند و صحیح و سالم گشت و با سلامتى بازیافته همراه ما از منزل جدا شد.


+کورش زارعی بهجانی سه شنبه 86 مرداد 30  10:6 صبح پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 آیا انجیل اهل بیت علیهم‏السلام را می‏شناسید؟!

صحیفه سجادیه از گنجینه‌های ارزشمند دعاهای امامان علیهم السلام است که در بردارنده برخی از دعاهای حضرت سجاد علیه السلام است.

صحیفه سجادیه کانونی از معارف بلند الهی در ابواب مختلف است و در یک ارزیابی واقع بینانه می‌توان آن را ابزار رسای فرهنگی برای مقابله با هجوم فرهنگی دانست که خلفای ناشایست باب آن را گشوده بودند. بی‌تردید اگر این حرکت ارزشمند فرهنگی در کنار گستره فرهنگی دیگر امامان نبود، این مهاجمان فرهنگی اثری از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله باقی نمی‌گذارند. اهل دانش اذعان دارند که کتاب صحیفه سجادیه از نظر جایگاه ارزشی سومین کتابی است که در صدر اسلام پس از قرآن کریم و نهج البلاغه پدید آمده و مانند نسیم صبا در اطراف و اکناف عالم منتشر شده و از این رو مردم آن را مورد اهتمام و توجه قرار داده‌اند. سراسر این کتاب پر از حقایقی است که خداوند سبحان هنگام خلوت آن را بر زبان آن حضرت روان ساخته است و هر کتاب دیگری که در این فن تنظیم یافته از این کتاب بهره و نصیبی برده است. به طوری که دیگر دانشمندان کتب ادعیه خود را بر مبنای دعاهای این صحیفه به رشته تحریر درآورده‌اند.(1)

دعاهای صحیفه علاوه بر حسن بلاغت و کمال فصاحت بر عالی‌ترین مضامین و عبارات و علوم الهی مشتمل است. زیبایی، شکوه و قدرت روحی که در تعبیرات روح‌پرور آن به کار رفته و طرق مختلفی که در اوقات گوناگون در مقام فروتنی و توسل در پیشگاه الهی و درود و ثنا بر خداوند انتخاب شده، خود بالاترین شاهد و دلیل است بر این که صدور آن از مقام امام معصوم علیه السلام قطعی است و احدی دست ردّ و انکار بر آن ننهاده و نام آن شهره آفاق است و فروغش بر اکناف جهان گسترده تا آنجا که هرگز شک و تردید در آن راه ندارد و گوهری است از معدن علوم امام سجاد علیه السلام. بنابراین به خاطر جایگاه والایش بزرگان علم و ادب سه نام بر آن گذارده‌اند که گویای جایگاه رفیع این کتاب عظیم الشأن است:

1- اخت القرآن

2- انجیل اهل بیت علیهم السلام

3- زبور آل محمد صلی الله علیه و آله.(2)

 

پی‌نوشت‌ها:

1- زندگانی امام زین العابدین(ع): حسین وجدانی، صص 83 و 84.

2- الذریعه الی تصانیف الشیعه: شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج 15، ص 18.

3- سایت فرهنگی تبیان

 


+کورش زارعی بهجانی یکشنبه 86 مرداد 28  10:31 صبح پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 آری اینچنین متولد شد ماه قبیله!!!

 

پس از درگذشت فاطمه (سلام الله علیها)، خورشید به سوگ نشست و خزان خیمه سنگین و استوار خود را بر سر این سرای گسترد. علی (علیه السلام) که عاشورا را در آینه آینده می پایید. می بایست هر چه زودتر همسری اختیار کند. می دانست برادرش عقیل نسب شناسی چیره دست و آگاه است. بنابراین وی را نزد خود فرا خواند:

فاطمه چها فرزند به دنیا آورد. فرزندانی که یکی از دیگری،زیباتر، رشیدتر و قامت بر افراشته تر. و از این چهار، عباس ماه پاره آنها بود و از هر سه دیگر کوهتر و با صلابت تر...

- برادرعقیل! از خدا که پنهان نیست از تو چه پنهان باشد چندی است که در اندیشه خود سر در گریبانم. از سویی، فراق فاطمه بر سینه ام تنگی می کند و جانم از این درد به ستوه آمده است. خودم هیچ! میوه های دلم و ثمره های فاطمه ام هنوز خردسالند و داغ بی مادری، نهال وجودشان را سخت پژمرده کرده است.

 از سوی دیگر، اندیشه هایی بلندی در سر دارم. باید برای آینده کاری بکنم.

- برادر! عقیل به فدای فرزندان تو باد! بگو اگر چاره ای باشد، من هیچ فروگذار نخواهم کرد.

- آری! تو را می شناسم. این چنین است که می گویی. اما...

- جان برادر! اگر برای فرزندانت در اندیشه مادری بگو تا با تمام رغبت آستینم را بالا بزنم.

- آری! خدایت خیر دهاد! همین است که گفتی.

- چشم عقیل روشن باد! اما چه کسی؟

هرکه باشد خود سراغ منزلش را خواهم گرفت و از طرف تو به خواستگاریش خواهم رفت.

- خدایت تو را چشم روشن دهاد! برادر! هنوز نظرم به کسی جلب نشده است. اکنون تو یاریم کن. می دانم در علم انساب سر آمدی و از این رو،  بر خرد و کلان قبایل واقفی. زنی را برایم برگزین که در شجاعت و دلاوری میراث بر یلان و رادمردان روزگار و از تبار شجاعان و دلاورمردان عرب باشد که از او برایم فرزندی چابک، نیرومند و تنومند در وجود آید

- خواسته ات را به زودی زود جامه عمل خواهم پوشاند...

دیری نپایید که عقیل فاطمه دختر "حزام بن خالد" را به حضرتش معرفی کرد. زنی از قبیله "بنی کلاب" مشهور به "فاطمه کلابیه".

فاطمه چها فرزند به دنیا آورد. فرزندانی که یکی از دیگری،زیباتر، رشیدتر و قامت بر افراشته تر.

  از این چهار، عباس ماه پاره آنها بود و از هر سه دیگر کوهتر و با صلابت تر...

و امروز همان روزی بود که مه پاره بنی هاشم از افق مدینه درخشیدن گرفت و با آمدن این نوزاد نو رسته، موج سرور و شادمانی خانه علی(علیه السلام) را برداشت .

منبع: تبیان

 


+کورش زارعی بهجانی شنبه 86 مرداد 27  4:52 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

  

 ارتباط حضرت مهدى(عج) با امام حسین(ع)

از آنجا که امام حسین علیه السلام با تمام وجود همه توانمندیها و سرمایه‏هاى خود را ایثار کرد تا اسلام را از خطر اساسى برهاند؛ آخرین حجت الهى نیز تصریح دارند که همواره به یاد ایثارگرى و فداکاریهاى آن حضرت هستند و شب و روز با یادآورى مصیبتهایى که بر ایشان روا داشته شد خون گریه مى‏کنند.

در بخشى از زیارت «ناحیه مقدسه» در این باره مى‏خوانیم:

...اگر روزگار وقت زندگى مرا از تو [اى حسین] به تأخیر انداخت و یارى و نصرت تو در کربلا در روز عاشورا نصیب من نشد، اینک من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبتهاى تو ندبه مى‏کنم و به جاى اشک بر تو خون گریه مى‏کنم...

بدون تردید این قبیل از تعابیر نهایت محبّت و دلبستگى حضرت مهدى علیه السلام رابه سیّد الشهداء علیه السلام نشان مى‏دهد و ضرورت زنده نگه داشتن خاطره اباعبداللّه علیه السلام از جمله از طریق عزادارى براى آن حضرت را مورد تأکید قرار داده و عمق فاجعه کربلا و جنایت بنى امیه به اسلام و انسانیت را افشا مى‏کند.

ادامه مطلب...
+کورش زارعی بهجانی جمعه 86 مرداد 26  3:6 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  


  

 جرعه‌ای از زندگی امام کاظم علیه السلام

 

 

حضرت امام موسى بن جعفر علیهماالسلام، معروف به کاظم، باب الحوائج و عبد الصالح در روز یکشنبه 7 صفر سال 128 قمرى در روستاى «ابواء»، دهى در بین مکه و مدینه، متولد گردید.

نام مادر آن حضرت، حمیده است.

آن حضرت در 25 رجب سال 183 قمرى، در زندان هارون الرّشید عبّاسى در بغداد، در 55 سالگى به دستور هارون مسموم گردید و به شهادت رسید.

مرقد شریفش در کاظمین، نزدیک بغداد، زیارتگاه شیفتگان حضرتش می‌باشد.

حضرت امام موسی کاظم علیه السلام، سی و هفت فرزند پسر و دختر از خود به جای گذارده که والاترینشان حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السلام می‌باشد.

امام موسى کاظم علیه السلام همان راه و روش پدرش حضرت صادق علیه السلام را بر محور برنامه ریزى فکرى و آگاهى عقیدتى و مبارزه با عقاید انحرافى، ادامه داد.

 


+کورش زارعی بهجانی پنج شنبه 86 مرداد 18  4:58 عصر پیام تو تنها اتفاقیست که نیفتاده‌ست ()  

   1   2      >

 لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شفاعت دوستان فاطمه(س) از دیگران
زینب(سلام الله علیها) شاخه‏ای از درخت نبوت
عزراییل امروز مهمان خانه ی شماست!
سال نو و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
سال 2010 سال مرگ اوباما و خواری مبارک
بیت های محرمیه
کربلا فرصت عاشقانه ی زمین است
سبز سرخ!
از تل زینبیه تا خیمه‏گاه یک دنیا معرفت
بین‏الحرمین قطعه‏ای از بهشت است.
[عناوین آرشیوشده]

امکانات

خانه

[ RSS ]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

 

در باره خودم

 

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

کورش زارعی بهجانی
شهید شماره 14

لوگوی وبلاگ

 

پیوندهای روزانه

بهجانی دات کام [68]
بهجان نیوز [76]
[آرشیو(2)]

بازدیدهای وبلاگ

سه شنبه 103 اردیبهشت 4

امروز:   10   بازدید

دیروز:   6   بازدید

تعداد   281231   بازدید

لوگوی دوستان



لینک دوستان

همسفر مهتاب
آیه های انتظار
تکنولوژی کامپیوتر
رمز موفقیت
آدم و حوا
مقالات مشاوره و روانشناسی
کلک بهار
فلورانس مهربون
نگاهم برای تو
دم مسیحائی
مشاوره و مقالات روانشناسی
پله پله تا خدا
پیکان
صدای عدالت
تا ریشه هست جوانه باید زد
خلوت تنهایی
برگ نگاه
زیر آسمان خدا
یعسوب
سورفیلم
راز گشا
به خود آییم و بخواهیم
شهدای بهجان
کلبه احزان
سور فیلم
مرکز مجازی مهدویت
موعود
به سوی ظهور
شبکه اطلاع رسانی حضرت مهدی(عج)
طاووس بهشت
سایت رسمی مسجد مقدس جمکران
کانون انتظار
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت
مرکز اطلاع رسانی امام مهدی ارواحنا
ابا صالح عجل ا...
نشریه ساعت صفر ویژه امام زمان(عج)
شیعه سرچ
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت(ع)
بهجانی دات کام
بندیر
بسوی اعتدال
عروسک کوکی
سایت علویون
بوی سیب
گنجهای معنوی
راز گل سرخ

آوای سیب صبح

آرشیو

اخبار
پیامبر و امام زمان(عج)
امام زمان(عج)
معصومین(ع)
زندگی و مرگ
عیدانه
ایام و اعیاد
مذهبی
اجتماعی
ادبی
طنز
قرآن کریم

جستجو در وبلاگ

 :جستجو

اشتراک

 

طراح قالب

sibesobh.parsiblog.com